Hoppa till innehåll
Kvalitetsstyrning
- kvalitetsstyrning består av kvalitetsplanering, kvalitetssäkring och kvalitetsuppföljning
- kvaliteten fastställs alltid av slutanvändarna och kunden
- formuleringarna i kravspecifikationen är underordnade förväntningarna
- det är viktig att kontinuerligt informera alla intressenter om utvecklingen så att alla har samma uppfattning om progression och mål
- kvalitetsstyrning i agila projekt sker genom täta delleveranser till kund
Kvalitetsplanering
- kvalitetetskraven är styrd av projektägaren
- kvalitetsutfallet hör tätt i hop med tillgänglig tid och de resurser som står till förfogande
- i projekttriangeln nedan speglas förhållandet mellan knappa resurser som kalendertid och resurser kvalitetsutfallet
- högre kvalitetskrav symboliseras i projekttriangeln av att toppen höjs
- att detta är en förenklad förklaring är uppenbart men ger ändå en idé om förhållandena mellan de olika parametrarna
- tanken är att ökad kalendertid och resurser ska få ökad kvalitet
- det omvända gäller förstås också, resursbrist och tidsbrist minskar kvalitén