Hoppa till innehåll
Lean
Bakgrund
- Lean utvecklades efter andra världskriget i Japan.
- Begreppet Lean tillkom 1990. Tidigare kallades det för TPS (Toyota Production Systems)
- Lean fokuserar på ständiga förbättringar av processer och metoder med fokus kundnytta.
- Bilföretaget Toyota var nära konkurs och beslut togs att fokusera på tre områden
- 1. Bygg bara det som behövs
- 2. Eliminera allt som inte skapar nytta
- 3. Stoppa om något blir fel
- Lean har tagit steget in i tjänstesektorn, produktutveckling, offentlig förvaltning, vård och omsorg
- Syftet är effektivisering av arbetsmetodik
Lean kan ge resultat i form av
- ökad kundnöjdhet,
- kortare ledtider
- kortare väntetider
- lägre lagerbindning
- färre reklamationer
- hållbar utveckling
- förbättrad arbetsmiljö
- förbättrad personalhälsa
- bättre ekonomiskt resultat
- stärkt konkurrenskraft
Just-in- time och Kaizen
- Två av Leans principer är Just-in-time och Kaizen
- Just in Time bygger på att samtliga flöden ska löpa jämnt i takt med efterfrågan
- Kaizen betyder kontinuerlig förbättring
- Målet är att minska slöseri, det vill säga eliminera moment som innebär resursanvändning som inte tillför värde
Vad krävs för att lyckas med Lean?
- Att mål och visioner och värdegrund är tydligt definierade och kommunicerade
- Att metodiken är anpassat utifrån den specifika verksamheten
- Att alla i organisationen är delaktiga
- Att alla förstår hur de ska jobba med metodiken
- Att det är en långsiktig process som behöver tid
- Respekt för individen att respektera varandras yrkesroller
- Förståelse för att man arbetar med något som tillför värde
- Ansvar, samarbete, lärande, öka kunnandet och prestera bättre
- Team-work är centralt